JENIS PENYAKIT IKAN PELAGA ( COLUMNARIS )

Penyakit ini juga dikenali sebagai COTTON WOOL ( Gumpulan Kapas )
Tanda-Tanda Penyakit:
-Ikan Pelaga yang dijangkiti akan berlegar-legar di permukaan air dalam keadaan tercungap-cungap diikuti oleh tompokan seperti Ulser di badan dan ia berkembang sehingga menampakkan Tisu badan yang mereput.Kemudian akan kelihatan filamen halus seperti kapas dari luka tersebut dan insang.Sel insang akan membengkak menyebabkan ikan kehilangan kemampuan untuk bernafas dengan teratur.
Punca Penyakit:
-Pengurusan air yang lemah dan Tidak membersihkan bekas ikan dan peralatan yang digunakan setiap kali selesai digunakan serta Tidak mengamalkan sistem kuarantin ( diasingkan sementara ) apabila anda memperolehi ikan baru.
Jenis Virus:
-Bakteria Gram Negatif yang dikenali sebagai Flexibacter Columnaris.
Langkah Pencegahan:
-Menitikberatkan pengurusan air yang baik dan Bekas Ikan Pelaga yang sakit perlu dicuci sebersih-bersihnya dan menggunakan peluntur (bleach) dan dijemur bawah sinar matahari.
Cara Rawatan:
-Kebiasaannya ikan yang terkena penyakit ini akan mati dalam tempoh 48 jamal, Ikan Pelaga tersebut perlu ditukar ke air yang bersih dengan dimasukkan 4 sudu teh garam kasar untuk setiap gelen air. Ubatan Melafix juga boleh digunakan selain dari Yellow Powder keluaran Jepun.